torsdag 26. februar 2015

Kø på trening


Jeg var nylig vitne til et lag sin oppvarming til basketballtrening. Denne treningsgruppen tror jeg var på rundt 20 personer eller mer, de var ganske mange spillere. De varmet opp med to rekker layup på en kurv og to-tre baller. Den ene rekken tar layup mens den andre tar retur, først layup fra høyre side og så etter en liten stund layup fra venstre side. Greit nok det. 


Bildet under illustrerer hva jeg observerte


Jeg kunne ikke klare å bli noe annet enn oppgitt av et sånt bilde. Her så jeg to kjempelange køer for å varme opp med layups med kun en kurv og to baller, mens EN spiller fra treningen før står alene og skyter på den andre kurven. I tillegg er det i denne hallen to sidebaner utenfor hovedbanen med to kurver hver. Her fins det hele tre baner og seks kurver som kan brukes til oppvarming - men laget bruker kun en av dem.

Er dette god utnyttelse av treningslokalene? Hvis man varmer opp med layups med så mange spillere hvorfor ikke bruke begge kurver på hele banen eller bruke alle tre baner?

Kø og folk som står i lange rekker og venter på trening bør unngås for enhver pris. Utnytt alle kurvene og hold så mange som mulig i aktivitet til enhver tid. Gi dine spillere flest mulig repetisjoner av hva dere holder på med.

Hvis du planlegger treningene litt mer nøye så vil du få en mye mer effektiv trening. Vit hvor mange spillere du har på trening, og ikke minst vit hvor mange kurver som er tilgjengelige for basketball-aktiviteten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar