søndag 8. februar 2015

15 Fordeler med Sentre & Kutt

En spiller har ballen bak 3-poengslinjen og velger å sentre til en lagkamerat én pasning eller en spot unna på perimeteren (bak 3-poengslinjen) eller til en spiller i posten - hva er det beste for han å gjøre nå? Skal han stå stille og se på ballbehandleren? Skal han screene motsatt vei? Skal han screene for ballbehandleren? Det er mange fordeler ved at spilleren kurv-kutter hver gang etter en pasning, og for mitt lag så er det en regel og et krav.


Her er grunnene til det og de viktigste fordelene:

1. Du kan få ballen tilbake på vei til kurven for en scoring.
Det er en god motivasjon for spilleren for i det hele tatt å sentre ballen – han har en sjanse til å få den tilbake med en gang.

2. Rom for drible-penetrering
Hvis du kutter hardt og raskt skaper du en åpning og rom for den du sentret til for å drive til kurven for å score (draft drive). Forsvareren til kutteren vil vanligvis følge etter han, og han vil da ha fjernet ballens nærmeste hjelpeforsvarer.

3. Offensiv retur
Du vil være i posisjon for en offensiv retur hvis den du sentret til skyter et hoppskudd.

4. Ingen tenking
Hvis det kreves at spilleren kurv-kutter etter en pasning så slipper han å ta stilling til å velge mellom en rekke valg (sentre & screen motsatt, sentre & kutt, sentre & ball screene, sentre og stå stille etc). Han slipper å tenke. En tenkende spiller er en treg spiller.

5. Enkelt = besluttsom = aggressiv.
Spilleren har én og bare én ting å gjøre og fokusere på etter pasningen. Det er enkelt og vil gjøre spilleren besluttsom og aggressiv.

6. Enkel ferdighet
Det krever ikke mye ferdighet eller høy basketball iq, bare repetisjon.



7. Hvis scoringsforsøket feiler
Hvis ditt forsøk på å få ballen tilbake når du kutter feiler, dvs du er ikke åpen eller spilleren med ballen ikke ser deg, kan du velge å poste opp på ball-side eller weak-side short corner, mid post eller high post og få en ny sjanse til å få ballen.

8. Spillerbevegelse
Du oppnår spillerbevegelse – en av pillarene for godt angrepsspill.

9. Backscreens
Hvis du ikke får ballen når du kutter kan du velge å sette en backscreen for en lagkamerat. Dette er en scoringsmulighet både for back-screener og mottaker av backscreenen.

10. Pin Screens
Hvis du ikke får ballen tilbake når du kutter kan du sette eller bruke en pin screen – dette er også en scoringmulighet for de to involverte spillerne.

11. Post Screens
Hvis du ikke får ballen tilbake på vei til kurven kan du få en screen av en post-spiller som står ved kurven. Du kan få en ny scoringsmulighet etter å ha mottatt post-screenen, og post-screeneren kan også få en scoring.

12. Screens for post-spillere
aHvis du ikke får ballen på vei til kurven kan du sette en screen for en post-spiller – igjen, dette kan være en scoringsmulighet for begge.

13. Multiple Staggered Screens
a. Hvis du ikke får ballen tilbake når du kutter kan laget oppnå multiple staggered screens. F.eks hvis det i angrepet skjer to raske pasninger og kutter etter hverandre kan én spiller uten ballen motta to frigjørende screens på rad. Tre raske pasninger og kutter og vi får en trippel screen for den heldige mottakeren av den.

14. Post-pasning – Laker-kutt
a. Sentrer du ballen til post-spilleren og laker-kutter kan du få ballen tilbake og score.

15. Isolasjon for post-spilleren + Valgboksen
a. Hvis du sentret til post-spilleren, laker-kuttet og ikke var åpen har han nå god plass til å score 1 mot 1 i en isolerings-situasjon - spesielt om du fyller ut på perimeteren .

b. Du som laker-kuttet og befinner deg i ”valgboksen” (3-sekunders-feltet) kan der gjøre et nytt valg som kan tilfredsstille din tørst etter å score og gagne hele laget: fylle ut på perimeteren for spacing, poste opp på andre siden, sette en backscreen, sette eller bruke en pin screen etc.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar