onsdag 21. januar 2015

Spacing



Spacing er en av de viktigste kjennemerkene til godt angrepsspill. Som et lag bør man gjøre det man kan for å spre forsvaret mest mulig ut over banen og gi hverandre plass til å score. Spacing er kanskje et av de største utfordringene for en trener å øve inn med sitt lag, spesielt for barnelag. Ballen er som en magnet på den unge spiller og et klassisk syn er en klynge foran kurven. Noe jeg ofte har sett er fem angrepsspillere innenfor 3-poengslinja og alle forsvarerne i tillegg - og det verste er at jeg har sett voksne menn på klubbnivå praktisere dette. Det var riktignok hobbylag jeg observerte da, men hvordan er det mulig at voksne som har spilt basketball i mange år ikke kan spacing? Hva slags trenere er det de hadde da de var yngre? Så hvordan kan man best lære basketballspillere spacing?



I 2010 gikk jeg til innkjøp av store flate markører eller matter hos Better Basketball til bruk for Read & React Offense (men de kan brukes uansett hvilket angrepssystem du bruker). De kalles for "spots" på engelsk - jeg har prøvd å oversette det til norsk og kaller det selv spots, formasjons-punkter eller formasjonsmatter. Disse spotene er veldig praktiske å bruke hvis du skal lære spillere hvor de skal plassere seg i den formasjonen du ønsker å bruke med laget ditt - enten det er 5UTE, 4UTE-1INNE eller 3UTE-2INNE. De har ulike farger og numre for formasjonen du vil bruke og det er markører for plasseringer i posten, hvordan du skal plassere deg i forhold til en baseline drive osv. Det viktigste poenget med disse spotene i forhold til dagens tema er at de er synonymt med spacing. Spotene viser spillere anbefalt avstand til hverandre i lagangrepet. De er store og godt synlige for spillerne.



Fra bildet på basketballbanen kan du se mattene i bruk. Det som er interessant er at hver handling med eller uten ballen, f.eks en pasning eller en kutt starter på en spot og avsluttes på en spot. Si at du sentrer ballen fra toppen i en 5UTE-formasjon: pasningen startet på spot, så kutter du - og kutten avsluttes dermed på den oransje spoten under kurven - deretter fyller du ut til en tom spot bak perimeteren (basics fra layer 1: pass & cut).

Da jeg bestilte disse så kostet mattene i seg selv ikke så sabla mye, men frakten kostet flesk. Jeg tror ikke jeg en gang tør å skrive hvor mye de kostet. Jeg hentet de på UPS sitt hentekontor ved Helsfyr og de var kjempetunge, det var mange av dem tross alt. Den gangen var jeg i Vålerenga basketballklubb og jeg husker de tunge turene opp og ned trappene for å frakte mattene i eske eller koffert. Det var jo verdt det selvfølgelig. I 2010 var jeg på telefonen med Rick Torbett og spurte han om han kunne tenke seg å komme til Oslo og vise fram Read & React Offense. Med litt hjelp fra Kalle Ossianilsson og Pål Berg så ble det en realitet. Han kom til Opsahl Arena i januar 2011 og demonstrerte systemet sitt med mattene jeg hadde kjøpt. Rick var lettet over at jeg hadde husket å ta de med til hallen.



Da jeg først skulle bruke disse mattene på mine treninger fraktet jeg dem til og fra trening i kofferten min. Det var litt tungvint, så hvis du har mulighet til å ha mattene i hallen du trener i permanent så er det å anbefale. For å bringe de ut på banen har jeg brukt en koffert eller tralle for å trille. Bruk dine spillere eller assistent-trener for å hjelpe deg plassere dem på banen og for å fjerne dem så går det fortere. Vær litt forsiktig med disse mattene for det kan hende at spillere kan skli på dem. Bare sørg for å la de ligge flatt så de ikke blir krøllete og regjør de jevnlig.

Hvis du ønsker et billigere og enklere alternativt til disse mattene så får du kjøpt små runde røde og gule flate markører på Torshov Sport. De er enkle å frakte med seg i en bag og veier ikke så mye. Eneste ulempen med dem er at de ikke er så godt synlige på banen som de større markørene.



Uansett hva du velger så anbefaler jeg varmt å bruke slike markører for å lære spillere spacing og formasjoner. Det kan være noe din klubb kan spleise på. Det følger med en livstidsgaranti for de R&R-mattene må jeg forresten nevne. Min misjon her er ikke å hjelpe Better Basketball selge sine produkter, men først og fremst for å hjelpe andre trenere og dele mine erfaringer. Jeg håper de kan komme til nytte.

Lykke til med resten av sesongen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar