søndag 25. januar 2015

Read & React-versjonen av Drvaric Motion Offense


Da blir det endelig litt skikkelig "X's & O's" på bloggen her. Norges Basketballforbund har implementert Drvaric Motion Offense som er brukt som lagangrep i Den Røde Tråden - det sportslige pensumet til regionslagene og hvis jeg ikke tar feil også for landslagene våre.

Jeg har ved hjelp av Fast Draw, et program for å lage set plays og driller, laget en Read & React-variasjon av Drvaric Motion Offense som inneholder noen av de samme offensive handlingene som shuffle cut (weak-side kutt og poste opp på ballsiden). Det jeg har laget følger noen av de viktigstene R&R-reglene: sentre & kutt, fyll tomme spoter og read line kutt. På slutten av dette fast-draw diagrammet har jeg lagt ved en drill som kombinerer Layer 1: Pass & Cut, Layer 10: Back Screens og Layer 2: Post Pass & Cut der du kun trenger tre spillere.

Jeg må presisere at det jeg har laget ikke er et set play, men det viser hvordan du som trener kan operere R&R og forme det etter ditt lags styrker og svakheter. Denne varianten vektlegger noen "actions" eller handlinger mer enn andre - og ellers følges alle de vanlige reglene. Det vil være naturlig å gjøre denne varianten ved starten av et angrep etter at motstanderlaget har scoret og det forutsetter kanskje at du har spillere som dette passer bra for. Utenom det så favoriserer ikke R&R visse typer spillere, handlinger eller formasjoner da det i utgangspunktet er til en viss grad et nøytalt operativ-system for lagangrep, forsvar og spillerutvikling. Jeg føler det vil være trygt å si at denne versjonen har mer spillerbevegelse og flere scoringsmuligheter enn originalen. Hva synes du?

Her er den:
Read & React-versjonen av Drvaric Motion Offense


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar