lørdag 17. januar 2015

Emmanuel Lions



I september 2011 deltok jeg på en Read & React Advanced coaching clinic i Atlanta. Dette var et trenerseminar for trenere som allerede bruker Read & React Offense, og du kan si det var for viderekomne. For å si det veldig kort for de som ikke vet, så er R&R et operativ-system for angrep, forsvar og spillerutvikling. Jeg har brukt det som trener siden 2010 og elsker det.

Seminaret gikk over to helgedager i Decatur High School hvor herrelaget til Emmanuel College var demonstrasjonslag. Jeg fikk hilset på hovedtreneren deres TJ Rosene og flere av spillerne deres. Dette var veldig flinke gutter som jobbet hardt og virket veldig profesjonelle. Jeg var spesielt imponert av deres huddle og kamprop som viste en imponerende lagånd, de ropte i kor etter eller annet med "vi står på, vi gir aldri opp, vi står sammen EMMANUEL!". Den basketball-hallen der var et imponerende skue og 100 ganger bedre enn Norges lusne flerbrukshaller med blått gulv og tusen streker. Her var det skinnende blankt parkettgulv og store tribuner.



I 2009 valgte coach TJ Rosene å adoptere Read & React Offense for sitt lag. De er et 1.divisjonslag i NCCAA som står for National Christian Collegiate Athletic Association. Det året så ble de "national champions" allerede i sitt første år med systemet. Dette systemet skapte en større kultur for å dele ballen og dette bidro til å utjevne det faktum at laget faktisk ikke hadde så mange høye spillere sammenlignet med andre lag i ligaen. Jeg har en DVD som jeg bestilte av Better Basketball flere år tilbake der min venn Rick Torbett intervjuer T.J. og det vises video-klipp fra kampene deres den sesongen. Det var veldig interessant å se på. Hvis jeg husker rett så ble T.J. årets trener det året. Han har vært foreleser på flere R&R-clinics siden det og er også instruktør for PGC Basketball Camp.

Michael Stanley og coach T.J. Rosene

Emmanuel Lions har en point guard som heter Michael Stanley som er en veldig flink spiller, og han er en av deres mest verdifulle spillere. Han spiller med nummer 33.

Under den siste dagen i trenerseminaret skulle Rick filme en video-serie under navnet "Team Shooting Drills". Alle spillerne gikk gjennom diverse skyteøvelser på én kurv der alle var involvert. Jeg var så heldig å få være med i videoen og hjalp spillerne med å ta returer og sentre til de. Det var ganske gøy faktisk. Du kan se videoen her, Team Shooting Drills (Reads & Reactions). Jeg dukker opp fire minutter inn i videoen. Det koster riktignok en liten slump penger å få se de videoene, men send en e-post til larschristianalm@hotmail.com så skal du få brukernavn og passord for å se de.

En ting som virkelig skiller EC Lions sitt angrep (R&R) fra andre måter å spillle angrep på er spillerbevegelsen. Etter hver pasning kreves det at de løper fram til kurven. Det i seg selv er en scoringsmulighet, men det setter også opp andre scoringsmuligheter samt muligheter for diverse screens og offensive returer. Jeg legger ved en link til en av deres nylige kamper mot Limestone College så kan dere se selv.

Emmanuel Lions vs Limestone College

Her er også deres offisielle nettside:
Emmanuel College Athletics

God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar