søndag 26. juli 2015

Hvem går på retur?


Da jeg i tidligere år var trener for gutter i aldersgruppen 10-14 år så stod jeg ofte foran en utfordring som sikkert mange trenere opplever.

Ballen er jo som en magnet på den unge og uerfarne spiller, og hvor enn den er så flokker barna seg rundt den. Det jeg tenker på skjer som regel i kampsituasjon eller under spilling på trening. Enten spillerne er i angrep eller forsvar så skjer det at når én spiller skyter så skjer det i de verste tilfellene at alle spillerne - både de i forsvar og angrep - flokker seg foran kurven for en retur eller nytt skuddforsøk. Mens dette skjer så står vi trenere på sidelinja og river oss i håret :)

Så for noen år siden var jeg på utkikk etter en løsning på dette. Hvem i angrep var det som kunne gå etter offensiv retur og hvem burde være tilbake i forsvar som en sikring mot fast break fra motstanderlaget? Hvem kunne gå etter defensiv retur og hvem skulle være lenger vekk fra kurven for å få til en outlet-pasning og fastbreak?

Jeg forhørte meg med noen av mine coaching-venner for råd og etter en stund med grubling så kom jeg endelig frem til en bra løsning på det.



Angrep
Forsvar

Løsningen jeg kom frem til var å dele hele banen i to soner, en grønn og en rød. Det er straffelinjen forlenget som skiller disse to sonene.

Hvis du er i den grønne sonen når et skudd eller lay-up blir tatt så har du grønt lys for å gå etter offensiv eller defensiv retur.

Er du i den røde sonen når skuddet blir tatt holder du deg i den røde sonen for å avverge fast breaks eller være et mål for outletpasninger for å starte fast breaks. Pilene i diagrammet viser hvilken retning du skal.

Jeg vet ikke om denne inndelingen mellom disse to sidene av straffelinjen forlenget allerede er vanlig praksis blant trenere, men denne visuelle forklaringen kan hjelpe spillerne å forstå det litt bedre. Hvis du ikke vet hvor du skal så kan det være lurt å ha et kart.

Hva passer best for deg?
Dette er bare noen generelle regler for hvem som kan gå for retur og hvem som ikke kan. Jeg liker at det skal være litt balanse. Jeg er vanligvis ikke komfortabel med at alle flyr etter offensiv retur, for da risikerer vi å gi opp fastbreak-poeng. Jeg vil normalt heller ikke at alle går etter defensiv retur fordi jeg vil ha fastbreak-poeng hvis mulig og hvis spillerne er istand til å gjennomføre fast breaks. I mange tilfeller er gode skyttere åpne bak treern når noen tar en offensiv retur, eller så må vi bare få ballen ut bak treern igjen for å gjenopprette litt orden i angrepet.

Kampsituasjoner kan variere og kanskje ditt lag må prioritere litt annerledes avhengig av hva som skjer i kampen. Kanskje alle dine spillere er nødt til å prioritere defensiv retur istedet for fast breaks for å beholde ledelsen og hale uten tiden. Eller for at dere skal vinne i siste øyeblikk så må alle gå etter offensiv retur for en ekstra scoringsmulighet.



2 kommentarer:

  1. generelt enig, men det er umulig å vite hvor returen vil lande, spessielt ved skuddforsøk, derfor må i min mening alle spillerne være i nærheten av kurven/3-poengeren i det skuddet blir tatt. returen kan komme til den minste spilleren som står helt alene på 3-poengslinja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig. Hvor ballen havner er ikke 100 % forutsigbart selvom den i noen tilfeller kan ha en tendens til f.eks å havne til venstre for kurven hvis den blir skutt fra venstre side av banen. Det vil sikkert ofte være noen unntak fra regelen.

      Slett