mandag 6. juli 2015

Dagen jeg møtte Cliff Robinson


Året var 1992 eller 1993 da jeg var 12-13 år og begynte interessere meg for basketball og ikke minst fikk snerten av amerikansk basketball via NBA. Dette er historien om hvordan jeg møtte min favorittspiller i basketball.

Portland Trail Blazers
 En klassekamerat hadde vært på kamp i Portland i delstaten Oregon og vært på en Trail Blazers-kamp og hadde med seg fra turen et tykt hefte om laget og alle spillerne. Jeg fikk låne heftet og studerte det nøye. Etter å etter å sett de på TV så ble Trail Blazers mitt favorittlag. Deres superstjerne var Clyde Drexler og laget deres spilte mot Chicago Bulls i NBA-finalen i 1992 som de dessverre tapte. Jeg syntes de hadde kule spillere og veldig kule drakter.

Min favorittspiller
Men den spilleren på Blazers som ble mitt store idol og favorittspiller var Clifford Robinson, eller Cliff Robinson. Han var en veldig god spiller, jeg syntes han så kul ut og han var på den tiden den eneste i NBA som brukte pannebånd før det tok helt av mot slutten av 90-tallet da nesten alle brukte det.


NBA-stæsj
Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg og noen av mine klassekamerater fått fullstendig dilla på basketballkort og vi byttet i hytt og vær. Jeg sørget for å skaffe meg alt jeg kunne av Cliff Robinson-kort. I Drammen sentrum var det en basketballbutikk med diverse NBA-effekter og der sikret jeg meg en stor Cliffhanger-plakat av Robinson dunkende over Gran Canyon - og den hang på gutterommet mitt i mange år.



Fakta og høydepunkter fra Robinson's karriere
  • Høyde: 2,08 m
  • Spilte collegebasket for Connecticut Huskies som vant NIT-mesterskapet i 1998.
  • Var 36.valg i NBA-draften i 1989 av Portland Trail Blazers.
  • Spilte i NBA-finalen i 1990 mot Detroit Pistons og Chicago Bulls i 1992
  • I 1992-93 sesongen vant han Sixth Man of the Year Award med 19 poeng, 6.6 returer og 1.99 blokker per kamp
  • Holder Blazers' rekord for flest spilte kamper på rad med 461
  • Spilte i NBA Allstar-kampen i Minneapolis i 1994
  • som medlem av Phoenix Suns scoret han 50 poeng mot Denver Nuggets 16.januar i år 2000.
  • har også spilt for Detroit Pistons, Golden State Warriors og New Jersey Nets
  • la opp i 2007


Mitt møte med Cliff Robinson
I 2004 reiste jeg jo til Orlando for å jobbe i Epcot-parken til Disney World for et år. Det er nå plutselig blitt 11 år siden. En kveld om sommeren det året dro jeg og noen venner til det såkalte Pleasure Island som var et Disney-eid område med flere ulike barer og diskoteker. Dit mener jeg vi pleide å dra hver tirsdag for å feste.

Hvem er det jeg plutselig ser komme gående i min retning? Jo, det var Cliff Robinson det. Han var temmelig høy. Dette var kanskje det største øyeblikket i mitt liv. Jeg stoppet opp, hilste på han og småpratet litt. Jeg hadde ikke noe kamera med meg, men heldigvis hadde en god venninne av meg det så vi fikk tatt et bilde med han. Ingen andre enn jeg skjønte hvem han var. Han var ikke blant de mest kjente basketball-spillerne, men for meg var han superstjerne.

Rett etter at jeg møtte han var jeg helt i ekstase og bokstavelig talt hoppende glad. Jeg hoppet opp og ned og kunne ikke helt tro det som hadde skjedd. Hvor ofte får du muligheten til å treffe ditt store idol? Vennene mine trodde sikkert jeg var gal.

Game time
I løpet av 2004-05-sesongen ble Cliff byttet bra Golden State Warriors til New Jersey Nets og vinteren 2005 skulle jeg få se han spille kamp for Nets. Jeg sørget for å kjøpe meg en billett nærmest mulig banen og fikk plass på baseline til venstre for kurven like ved benken til New Jersey. Jeg hadde før kampen forberedt en plakat der jeg hadde skrevet "Cliff - my favorite player".



Kampen foregikk altså på hjemmebanen til Orlando Magic der jeg var på plass en time eller halvtime før kampstart. Jeg fikk øye på Cliff som var alene på banen og skjøt 3-poengere. Jeg ropte på han like ved banen og viste frem plakaten min. Han kom og hilste på meg og var veldig blid og hyggelig. Ikke verst å treffe han en gang til.

Jeg husker egentlig ikke så mye om selve kampen eller hvem som vant, men en flott opplevelse var det lell.

Etter NBA
Etter sin basketballkarriere har Cliff blant annet vært deltaker i reality-programmet Survivor der han kom på 14.plass. I fjor var han en del av et diplomatisk lag av eks-NBA-spillere satt sammen av Dennis Rodman som besøkte Nord-Korea for å spille en oppvisningskamp mot det Nord-Koreanske landslaget for å feire bursdagen til Kim Jong-un.


Nå i disse dager med sosiale medier følger jeg Cliff på Twitter og har sendt et par tweets til han som han stjernemerket. Woo-hoo!

Til slutt må jeg bare legge ved noen høydepunkter fra en av Blazers-kampene hans der han scoret 39 poeng mot Atlanta Hawks i 1993




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar